Защо е важно да изберете ERP платформа за вашия дистрибуторски бизнес

Дата:

Автор:

Анастас Шопов – Мениджър бизнес развитие в ERP.BG

Изборът на софтуер за управление на бизнеса обикновено е трудна задача за всяка фирма, но може да стане още по-трудна, когато трябва да се добавят специфични за индустрията функционалности. Повечето ERP системи включват стандартни модули за управление на покупки, продажби, производство, склад и финанси. Тези стандартни модули позволяват на компаниите да автоматизират своята оперативна работа, но много често част от специфичните за конкретна индустрия процеси остават извън тази автоматизация и продължават да се обработват ръчно. Точно това е и основният проблем при избора на стандартните ERP системи – те автоматизират рутинните дейности, но трудно се справят с важните бизнес процеси, които правят една фирма конкурентна в съответната индустрия. Решението на този проблем е изборът на софтуерна ERP платформа вместо традиционна ERP система. Голямата разлика между двете е, че ERP платформата е отворена за външни партньори, които могат да разработват липсващите в традиционните ERP системи функционалности. Важно е да се поясни, че тези допълнителни функционалности стават част от цялото решение, което клиентът използва. Те нямат нужда от допълнителна интеграция, защото са създадени като част от ERP платформата.

Кои са всъщност тези ключови функционалности, които не са част от традиционните ERP системи, а могат да помогнат на дистрибуторите да повишат своята конкурентоспособност:

  • Мобилен достъп до ERP платформата. Днес е абсолютно задължително търговските представители да правят поръчки на своите мобилни устройства, докато са на място при клиента. Това включва и така наречената екс-ван продажба, при която търговецът директно предава стоката от своя бус, като в същото време разпечатва и предава всички необходими документи. Освен да взима поръчки и да продава, все по-важно става търговецът да може да въвежда мобилно и ключова информация за посетения обект (например въпросници, цени на конкуренти продукти, снимки на позиционирането на продуктите и т.н.), която след това да се използва от маркетинговия отдел за правилното позициониране на стоките.
  • GPS проследяване на търговци и шофьори като част от ERP платформата. Голяма част от разходите на дистрибуторите са свързани с шофьорите и търговските представители, които генерират преки разходи, но също и пропуснати ползи, ако не направят планираните посещения. Има много системи за GPS проследяване, но когато тези системи са извън ERP платформата, те не работят ефективно, защото разполагат само с част от информацията. Те могат да покажат къде се намира в момента търговецът, но не могат да покажат къде се предполага да бъде, защото нямат информация за планирания дневен маршрут. От друга страна, когато GPS проследяването е част от ERP платформата, не само се обединява важната информация, но също така могат да бъдат настройвани автоматични правила за известяване, за да не се налага някой постоянно да следи дали няма отклонения.
  • Вграден Business Intelligence. За да останат гъвкави и конкурентоспособни при все по-засилващата се конкуренция, дистрибуторските компании се нуждаят от пълен поглед върху бизнеса си. За да могат да балансират правилно между изискванията на клиента за цена и собствените си разходи в ситуация на постоянно намаляващ марж, дистрибуторите се нуждаят от бърза и адекватна информация. Стандартните ERP системи не разполагат с такива възможности и често се стига до използване на отделен инструмент за бизнес анализи, което води до редица неудобства – например, докато разговаря с клиента, служителят трябва първо да намери неговата карта в ERP системата, след това отново да го търси в отделната Business Intelligence система, което води до удвояване на времето за обслужване. От друга страна, когато BI решението е част от ERP платформата, не се налага да се купува и внедрява допълнителен софтуер. Информацията е достъпна за всички потребители на същите екрани, на които те извършват своята ежедневна работа, което ги прави много по-ефективни.

Тези и други специфични функционалности, могат да се окажат ключови в борбата за конкурентно предимство. За да изберете на най-добрата платформа за своя бизнес, трябва не само да оцените разработчиците на специфичната функционалност, която ви е нужна, но и да определите това кой от тях може да предостави и други важни предимства за вашата индустрия. Ако ви предстои избор на ERP платформа или искате да се запознаете детайлно с всички наши решения, насочени към дистрибуторски компании, не се притеснявайте да се свържете с нас!

Анастас Шопов
Мениджър бизнес развитие в ERP.BG
e-mail:
a.shopov@erp.bg

За автора